//
you're reading...
Autocunoastere si dezvoltare personala si de grup, Consiliere si psihoterapie individuala, Psihologie

Vindecarea suferintelor post traumatice


Multe evenimente neprevazute din viata ne pot impacta asa

Cum sâ facem faţă pierderilor, traumelor şi schimbărilor majore din viaţă? Iată o mare provocare.

 

In anii 60 Thomas Holmes şi Richard Rahe, psihiatri, au realizat pe baza unor cercetări extinse pe 5000 de pacienti, o scală a intensităţii stresului determinat de evenimente de viaţă. Ei au constatat o incidentă semnificativă între evenimentele de viaţă şi probleme de sănătate, respectiv îmbolnaviri declanşate ulterior. Incidenţa este semnificativă , ceea ce îndreptăţeşte corelarea dintre evenimentele stresante şi îmbolnăviri. In anii 70 cei doi psihiatri au făcut o nouă cercetare pe un număr de 2500 de marinari carora li s-a cerut să completeze un chestionar despre evenimentele stresante din ultimele 6 luni. Prezentarea la cabinetul medical a respectivilor marinari pentru cazuri de îmbolnavire, în urmatoarele 6 luni, a fost monitorizată. Astfel, s-a constatat o incidenţa semnificativă, din nou, între evenimentele stresante anterioare şi îmbolnavirile ulterioare. Astfel s-a confirmat predictibilitatea îmbolnavirilor, cel puţin într-o anumită măsură, pe baza gradului de stress anterior îmbonavirii.

Astfel, putem lua în considerare stresul ca un factor predispozant, declanşator sau susţinător al unor îmbolnaviri. Este posibil ca stresul să diminueze imunitatea şi să aibă şi alte efecte , de altfel cunoscute ( pusee de hipertensiune sau hipotensiune, tulburări de rtim cardiac, variaţii ale glicemiei) şi efecte cumulative pe termen mai lung.

Printre cele mai stresante evenimente de viaţă sunt, conform Scalei lui Holmes şi Rahe: decesul partenerului de viaţă, divorţul, închisoarea, îmbolnaviri sau accidentări, pierderea locului de muncă, îmbolnăvirea unei persoane apropiate, schimbarea statutului material, pensionarea, etc.

O treime din viata dormim. O altă treime lucrăm. Cealaltă treime o consumam pe deplasări, cumpărături, administrarea gospodăriei, timp liber şi recreere. Judecănd după aceste proporţii, nu prea ne lăsăm timp de refacere, timp pentru a ne simţi bine în pielea noastră, cum se spune. In aceste condiţii, orice eveniment major POTENTIAL STRESANT ne prinde de obicei nepregătiţi. In plus, nu suntem cu adevărat pregătiţi, în sens de educaţie şi informare pentru schimbare. Acesta este încă un motiv pentru care schimbările din viaţă, stresante prin ele însele devin şi mai dificil de depăşit. Pentru că nu ştim cum să le facem faţă.

Cănd apare evenimentul dificil, prima reacţie a noastră depinde în primul rănd de natura evenimentului şi de cum suntem noi formaţi. Societatea moderna crează generaţii întregi de „rezolvitori de probleme”, oameni care găndesc că totul trebuie să fie ţinut sub control şi mai ales că totul poate fi ţinut sub control. Ne putem recunoaşte? Acest mod de găndire şi acţiune, în loc să ne ajute, dimpotrivă, ne face şi mai vulnerabili în faţa neprevăzutului. Si, ei bine, cănd se produce un eveniment în afara controlului nostru putem fi atăt de surprinşi încăt să ne şocheze. Reacţia ulterioară poate fi de mobilizare energică în „lupta” sau „o cadere totală”. Oricare din cele două reacţii este extremă şi între ele există o mulţime de nuanţe.

Iată o lista de caţiva paşi şi căteva „acţiuni” ce ne pot ajuta realmente să depăsim într-un mod mai sănătos evenimentele traumatice din viaţă. Nu mă refer aici la acţiunile practice de depăşire a evenimentului ( ex. chemarea ambulanţei, internarea, apelarea la diverşi specialişti, etc.), ci la depăşirea efectelor psiho-emoţionale ale traumei produse de acel eveniment:

1)      Luarea la cunoştintă despre eveniment ( desigur, dacă nu suntem noi înşine încapacitaţi fizic sau neurologic ), în cel mai amplu şi detaliat mod posibil, desigur în limita timpului disponibil şi a urgenţei.  Ar fi de dorit o informare temeinică. Acceptarea evenimentului şi depăşirea negării evenimentului în sine este un moment important şi poate dura de la minute pănă la zile. O negare a evenimentului peste căteva zile necesită ajutor de specialitate ( psiholog, consilier).

2)      Să permitem emoţiilor din sufletul nostru să se manifeste. Emoţii precum tristeţea, frica, îngrijorarea, furia ( in limite sigure) ar trebui să fie lăsate să se manifeste un timp. In aceste momente a plănge pe umerii cuiva poate fi foarte folositor.

3)      Să împărtăşim apoi preocuparea noastră, îngrijorarea, către cineva apropiat în care ne încredem şi cu care putem căuta împreuna soluţii pentru depăşirea momentului. Cereţi ajutor persoanelor de încredere şi necritice.

4)      Evităţi singurătatea. Ieşiţi din izolare, mergeţi în oraş, în vizită la prieteni, socializaţi. Astfel, împreuna cu cei dragi vă va fi mai uşor să depăşiţi necazul.

5)      Ajutaţi pe cineva care are nevoie. In fiecare zi ajutaţi pe cineva , chiar şi numai cu un lucru minor. Puteţi dărui o floare sau să deschideţi măcar o uşă pentru cineva. E minunat de vindecător să vezi cum poţi aduce un pic de bucurie în viaţa altcuiva. Aceasta constatare face propriile suferinţe mai uşor de depăşit.

6)      Găsiţi aspecte pozitive în viaţă pentru care merită să mergeţi mai departe. Cu siguranţă că sunt! Pentru mai multa eficienta cereti ajutorul unei persoane apropiate pentru a le identifica!

7)      In cazul în care manifestările deranjante sunt persistente sau chiar se amplifică, apelaţi căt mai repede posibil la un psiholog sau un consilier. Un profesionist este în măsură să vă ajute să depăşiţi aceste probleme. Manifestările alarmante pot fi: insomnie persistentă, migrene rebele, coşmaruri, fobii, anxietate, etc.

8)     Luati-va un animal de companie si aveti grija de acesta cu tot devotamentul. Va va rasplati cu iubire neconditionata!

Putem să ne găndim, măcar pentru o clipă, că modul în care facem faţă unor trăiri intense după evenimente traumatizante, poate fi rezultatul unei decizii?? Cum ar fi să admitem, pentru început, măcar pentru o clipă, această posibilitate? Si fiind o decizie, e în puterea noastră să decidem în ce constă, nu-i asa?

Anunțuri

Despre psihologludovicsandulescu

Esti intr-o dilema? Ai o suferinta? Simti ca este ceva in neregula in viata ta sau cu tine? Ai in mod repetat emotii nefiresc de puternice care te impiedica sa fii tu insuti, sa te porti normal, sa relationezi, sa lucrezi? Simti nevoia, suparator de des sau de intens sa te retragi, sa te izolezi, sa "fugi de lume" sau, dimpotriva, sa-i agresezi pe cei din jur? Esti lispit de chef, energie, motivatie? Esti excesiv de retras, timid sau speriat - pana la "blocare" totala? Ai o parere proasta despre tine? Ai uneori senzatii fizice extrem de intense, atacuri de panica, insomnii rebele, frici subite si fara o cauza aparent logica? Esti foarte nemultumit de cium esti tratat acasa, la job sau in cercul de apropiati? Uneori plangi fara motiv sau "din senin"? Porti in suflet emotii si ganduri pe care doresti sa le impartasesti dar nu ai cui? Iti este teama sa iti exprimi parerea, gandurile, emotiile? AI neintelegeri sau certuri frecvente cu partenerul/partenera si se pare ca nu reusesti sa ajungi nicaieri? Consideri ca viata este nedreapta, excesiv de grea, fara speranta sau fara rost? Iti este frica de oameni, de ce pot ei gandi despre tine? Iti este groaza sa vorbesti in public sau cu necunoscuti, transpiri excesiv, te inrosesti, te balbai in asemenea situatii? Iti este frica sa mergi cu liftul, pe scarile rulante, cu metroul, in spatii inguste, aglomerate sau vaste - deschise? Iti este groaza de inaltime sau animale? Adormi foarte greu - senzatia ca nu se mai opresc gandurile - sau te trezesti prea devreme, uneori dupa miezul noptii din cauza acelorasi ganduri sau emotii puternice? Ai ganduri ce par a nu se opri, indiferent de vointa ta - si te tulbura, te chinuiesc si nu te lasa sa fii tu insuti? Te ingrasi deoarece nu te poti abtine de la mancare, sau dimpotriva nu ai pofta de mancare deloc, sau dupa ce mananci excesiv te simit vinovat(a) si iti provoci purgatii sau vomismente? Ai trecut printr-un eveniment traumatizant de amintirea caruia nu reusesti sa scapi ( un accident, un deces, pierderea jobului, ruperea unei relatii, etc.) ? Ai probleme in cuplu. Daca treci prin asa ceva si simti ca viata ta este tulburata de aceste situatii, ganduri si emotii - inseamna ca ai nevoie de ajutor. Pot sa te ajut sa afli ce se intampla de fapt. Sa afli care este situatia ta obiectiv, realist si suportiv. Sa afli care sunt cauzele acestor simptome si mai ales ce se poate face pentru a iesi din aceste situatii. Cabinet individual de psihologie Ludovic Sandulescu, Bucuresti. Analiza Tranzactionala este un sistem psihologic creat de psihiatrul american Eric Berne in SUA in anii 50 cu scopul de a de a dezvolta un sistem psihoterapeutic eficicient. Analiza Tranzactionala a fost dezvoltata continuu de la Eric Berne de psihologi, psihiatri, consilieri si psihoterapeuti intr-un sistem psihologic umanist, cuprinzator, coerent, sistematic, coerent si mai ales foarte eficient utilizat in prezent cu deosebit succes in psihoterapie individuala si de cuplu, in consiliere, in educatie si in organizatii. In Analiza Tranzactionala gasim diverse scoli si abordari complementare si coerente, utilizarea si dezvoltarea de concepte, teorii si tehnici imprumutate din alte abordari ( de exemplu din psihanaliza, Gestalt, etc. ) si o vasta literatura si metodologie proprii. Pe langa psihoterapie si consiliere individuala si de cuplu, un domeniu extem de dezvoltat al aplicatiilor Analizei Tranzactionale este in domeniile educational si organizational: consiliere organizationala ( consilierea in management, consiliere in marketing, psihologie organizationala, analiza stilurilor de lucru, analiza starilor eului organizationale, analiza scriptului organizational, analiza stilului decizional, etc. ) analiza si optimizarea comunicarii, tehnici de stimulare a creativitatii si rezolvarii problememlor, teambuilding, etc.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Octombrie 2012
L M M M V S D
« Sep   Noi »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
%d blogeri au apreciat asta: