//
you're reading...
Psihologie clinica, Psihosomatica

Insomnia cronica


Nu pot sa dorm! Cand se apropie seara incep sa ma nelinistesc. Stiu ca nu pot adormi decat tarziu, spre dimineata. Ore in sir gandurile imi cotropesc mintea si nu le pot opri. Ganduri haotice, in cavalcada, despre orice fleac. O gramada de ganduri negre si de griji imi trec prin cap. La ora aceasta altii dorm linistiti, se odihnesc si se refac pentru o noua zi. Numai cand ascult linistea noptii, respiratia usoara a copiilor, ma simt ingrozitor! A doua zi va trebui sa fac fata. Si acest gand ma sperie teribil si imi alunga somnul si mai departe. A doua zi as face orice sa mai pot „ciupi” macar 5 minute de somn! Peste zi ma indop cu cafea, umblu ca un somnambul, nu am energie, ma simt rau! Si vine iar seara de cosmar!

In alte situatii simptomele sunt usor diferite, efectul insa e cam acelasi.

Seara adorm relativ usor, parca fericit sa scap de grijile zilei. Somnul poate fi mai mult sau mai putin odihnitor. Insa dimineata foarte devreme, pe la orele 2, 3 sau 4 ma trezesc. Si nu mai pot adormi defel. Ma trezesc gandurile, grijile lucrurilor nerezolvate, grijile zilei de maine. Si pana in zori incerc in repetate randuri sa readorm. Mai beau o cana de lapte, un suc sau un pahar cu apa. Ma misc putin, pe varfuri, sa nu „trezesc casa”. Degeaba! Spre disperarea mea somnul nu vine deloc, sau atunci cand vine e mult prea tarziu! E ingrozitor!

Si uite asa ajung somnul, patul si noaptea sa echivaleze cu un cosmar.

 

 

Sunt multe clasificari ale insomniei, insa doar cateva sunt cu adevarat semnificative:

Insomnia produsa de diverse substante, de la alimente la medicamente.

Insomnia cauzata de afectiuni organicea sau neurologice.

Insomnia cu cauze psihologice.

Daca pentru primele doua abordarea pare sa fie evidenta, pentru ultima, cea mai delicata si mai complexa forma, abordarea trebuie sa fie desigur psihologica. Cauzele pot fi variate: de la stres, la munca in exces, de la griji la preocupari ce par pozitive la prima vedere sau cel putin fara legatura de cauzalitate cu insomnia.

In timp, insomnia produce o serie intreaga de probleme si poate afecta sanatatea. Insomnia cronica poate ajunge sa se coreleze si cu alte afectiuni: tulburari ale tensiunii arteriale, probleme ale miocardului, reducerea imunitatii organismului, probleme de metabolism si nutritie ( de exemplu obezitate), pe langa cele evidente: energie scazuta, abulie, tulburari de concentrare si de memorie, etc.

Insomnia este un flagel al lumii moderne, o adevarata boala a secolului. Insomnia este de regula un simptom al unei afectiuni. Insomnia este indiciul alarmant al unor tensiuni cognitiv-emotionale ce nu-si gasesc rezolvarea cu mijloacele de care dispune persoana la acel moment. Asta nu inseamna ca nu ar putea cu ajutor de specialitate sa invinga insomnia prin iesirea din blocajul cognitiv-emotional in care se afla si care produce somatizarea de tipul insomniei ( fie ea pasagera, patiala, totala) sau doar calitatea slaba a somnului.

Insomnia pasagera e ceva normal in anumite situatii de stres pasager sau de evenimente deosebite, fie acestea pozitive sau negative. Daca cele negative sunt usor de exemplificat, dintre cele pozitive generatoare de insomnie enumeram cateva posibile: inaintea evenimentelor fericite din categora celor de familie ( nunti, botezuri), promovare la job, schimbarea domiciliului, plecarea in concediu, etc.. Insa daca dureaza, de regula peste cateva sapatamani, insomnia devine cronica.

Sunt o multime de comportamente ce perpetueaza insomnia. Unele din acestea pot fi: dormitul la pranz, mersul la culcare devreme, consumul exagerat de cafea, zacutul in pat mult timp, lipsa activitatii fizice. Se cunoaste efectul binefacator al miscarii fizice, iar oboseala fizica induce de regula si necesitatea somnului pentru recuperare. Miscarea fizica mai are un avantaj: exercitiile fizice ponderate ( mersul pe jos, ciclismul, inotul) eventual in parc sau in natura stimuleaza producerea de endorfine. Acestea aduc starea de bine si ajuta la inlaturarea gandurilor negative ce de regula se instaleaza in insomnie sau cauzeaza insomnia.

Insomnia trebuie explorata. De regula se ascociaza cu anxietate, depresie, cu ganduri negative, cu unele ganduri obsesive sau fobice. In consilere sau psihoterapie se descopera cauzele insomniei si se abordeaza adecvat.  Astfel gandurile negative sunt inlocuite treptat si natural de cele pozitive si se realizeaza un construct congnitiv-emotional echilibrat, armonios si pozitiv, in care insomnia nu se mai regaseste. Daca insomnia insoteste alte tulburari cum ar fi episoadele depresive, anxietatea, tulburarile fobice, terapia/consilierea se axeaza pe acestea si vindecarea insomniei „merge” odata cu progresele generale.

Insomnia suna teribil pentru cei ce au trait-o. Vestea buna este ca insomnia se vindeca, desi nu insomnia in sine trebuie tratata, ci mai degraba cauzele ce o produc. Si desi pare ceva extrem de grav, in cazul in care nu sunt implicate cauze organice sau neurologice sau o anumita medicatie, insomnia se trateaza cu succes prin psihoterapie.

Nu sunt de neglijat, ca adjuvante o serie de produse fito-farmaceutice, ceaiuri , extracte de plante, naturale, ce pot contribui mult la relaxarea sistemului nervos, la inducerea unei stari de calm si de confort sau a somnului. Acestea se pot utiliza cu recomandarea specialistilor din domeniu. In cazurile severe insa apelarea la psihoterapeut, dupa eliminarea posibilelor cauze organice-medicale, este una din cele mai recomandabile cai de rezolvare definitiva insomniei.

Somn usor, insomnie!

Anunțuri

Despre psihologludovicsandulescu

Esti intr-o dilema? Ai o suferinta? Simti ca este ceva in neregula in viata ta sau cu tine? Ai in mod repetat emotii nefiresc de puternice care te impiedica sa fii tu insuti, sa te porti normal, sa relationezi, sa lucrezi? Simti nevoia, suparator de des sau de intens sa te retragi, sa te izolezi, sa "fugi de lume" sau, dimpotriva, sa-i agresezi pe cei din jur? Esti lispit de chef, energie, motivatie? Esti excesiv de retras, timid sau speriat - pana la "blocare" totala? Ai o parere proasta despre tine? Ai uneori senzatii fizice extrem de intense, atacuri de panica, insomnii rebele, frici subite si fara o cauza aparent logica? Esti foarte nemultumit de cium esti tratat acasa, la job sau in cercul de apropiati? Uneori plangi fara motiv sau "din senin"? Porti in suflet emotii si ganduri pe care doresti sa le impartasesti dar nu ai cui? Iti este teama sa iti exprimi parerea, gandurile, emotiile? AI neintelegeri sau certuri frecvente cu partenerul/partenera si se pare ca nu reusesti sa ajungi nicaieri? Consideri ca viata este nedreapta, excesiv de grea, fara speranta sau fara rost? Iti este frica de oameni, de ce pot ei gandi despre tine? Iti este groaza sa vorbesti in public sau cu necunoscuti, transpiri excesiv, te inrosesti, te balbai in asemenea situatii? Iti este frica sa mergi cu liftul, pe scarile rulante, cu metroul, in spatii inguste, aglomerate sau vaste - deschise? Iti este groaza de inaltime sau animale? Adormi foarte greu - senzatia ca nu se mai opresc gandurile - sau te trezesti prea devreme, uneori dupa miezul noptii din cauza acelorasi ganduri sau emotii puternice? Ai ganduri ce par a nu se opri, indiferent de vointa ta - si te tulbura, te chinuiesc si nu te lasa sa fii tu insuti? Te ingrasi deoarece nu te poti abtine de la mancare, sau dimpotriva nu ai pofta de mancare deloc, sau dupa ce mananci excesiv te simit vinovat(a) si iti provoci purgatii sau vomismente? Ai trecut printr-un eveniment traumatizant de amintirea caruia nu reusesti sa scapi ( un accident, un deces, pierderea jobului, ruperea unei relatii, etc.) ? Ai probleme in cuplu. Daca treci prin asa ceva si simti ca viata ta este tulburata de aceste situatii, ganduri si emotii - inseamna ca ai nevoie de ajutor. Pot sa te ajut sa afli ce se intampla de fapt. Sa afli care este situatia ta obiectiv, realist si suportiv. Sa afli care sunt cauzele acestor simptome si mai ales ce se poate face pentru a iesi din aceste situatii. Cabinet individual de psihologie Ludovic Sandulescu, Bucuresti. Analiza Tranzactionala este un sistem psihologic creat de psihiatrul american Eric Berne in SUA in anii 50 cu scopul de a de a dezvolta un sistem psihoterapeutic eficicient. Analiza Tranzactionala a fost dezvoltata continuu de la Eric Berne de psihologi, psihiatri, consilieri si psihoterapeuti intr-un sistem psihologic umanist, cuprinzator, coerent, sistematic, coerent si mai ales foarte eficient utilizat in prezent cu deosebit succes in psihoterapie individuala si de cuplu, in consiliere, in educatie si in organizatii. In Analiza Tranzactionala gasim diverse scoli si abordari complementare si coerente, utilizarea si dezvoltarea de concepte, teorii si tehnici imprumutate din alte abordari ( de exemplu din psihanaliza, Gestalt, etc. ) si o vasta literatura si metodologie proprii. Pe langa psihoterapie si consiliere individuala si de cuplu, un domeniu extem de dezvoltat al aplicatiilor Analizei Tranzactionale este in domeniile educational si organizational: consiliere organizationala ( consilierea in management, consiliere in marketing, psihologie organizationala, analiza stilurilor de lucru, analiza starilor eului organizationale, analiza scriptului organizational, analiza stilului decizional, etc. ) analiza si optimizarea comunicarii, tehnici de stimulare a creativitatii si rezolvarii problememlor, teambuilding, etc.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

August 2012
L M M M V S D
« Iul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogeri au apreciat asta: