//
you're reading...
Psihologie

Timidiatea – relationarea intre dorinta si chin


Timiditatea – ce este si cum scapam de ea

Poti fi un timid daca traiesti mai multe din urmatoarele simptome:

-iti este greu sa privesti oamenii in ochi si sa le sustii privirea mai mult de cateva fractiuni de secunda

-iti este foarte greu sa te adresezi persoanelor necunoscute

-iti este foarte greu sa intri intr-un spatiu necunoscut, fie acesta birou, institutie, etc. si sa te adresezi persoanelor de acolo

-ai simptome fizice puternice dintre:

-te inrosesti la fata ( iti ard obrajii)

-iti transpira palmele

-iti tremura picioarele

-iti este greu sa vorbesti fluent, te balbai, te incurci, iti „piere vocea”, etc.

-te „blochezi” ( Freezing)

-emotiile sunt puternice si uneori coplesitoare

-iti este foarte greu sa iti invingi trairile emotionale

-nu poti sa te opresti sa te compari ( in sens negativ ) cu altii si sa te consideri cumva inferior celorlalti ( ex: nu esti la fel de amuzant sau popular, nu esti suficient de frumos sau atractiv, esti neindemanatic, etc.)

Simptomele se manifesta  sau se accentueaza de regula in fata persoanelor cu urmatoarele particularitati relative:

-sunt necunoscute

-sunt de sex opus

-sunt mai in varsta

-detin o pozitie „de putere” ( de ex; pofesori, functionari, medici, polititsti, sefi, etc.)

Cu cat subiectul de discutat este mai personal cu atat iti este mai greu.

Iti este mult mai greu sa initiezi o conversatie decat sa o sustii din initiativa celorlalti.

De regula utilizezi metode de ati usura situatia, dintre care:

-abati discutia spre teme mai putin personale

-scurtezi pe cat posibil discutia

-te retragi si eviti contactul si relationarea – alegi singuratatea, desi nu doresti acest locru

-in conversatie utilizezi deseori „sabloane” imprumutate de la altii, pe diverse considerente ( de ex. daca la altii functioneaza ar trebui sa functioneze si la tine, babalitatile si generalitatile nu sunt personale, etc.)

In context familiar te poti comporta normal, ba chiar agresiv uneori.

In pofida tuturor acestor trairi, somatizari si „manevre” :

-iti doresti foarte mult sa relationezi normal

-iti doresti sa te integrezi bine in grupuri

-iti doresti sa scapi de timiditate, ca de o povara

-singuratatea nu iti place,

Cateva informatii tehnice:

-circa 80% din oameni experimenteaza timiditatea in adevaratul sens al cuvantului in anumite perioade de viata; aceasta este o veste buna , mai ales deoarece timizii tind sa se considere „exceptii”; timiditatea pare sa fie mai degraba o normalitate statistica;

-a fi timid e ceva normal in copilarie, pubertate si adolescenta

-printre cauzele timiditatii sunt:

-cauze genetice,  greu de demonstrat

-cauze educationale, familiale , scolare si de mediu in general

-timiditatea „se invata”, se deprinde si se fixeaza in comportament si trairi prin intarire

Deseori mediul este cel ce „sadeste” timiditatea in oameni prin urmatoarele:

-ridiculizarea in familie ( a oricarui comportament, mic esec, greseala sau eroare, a trasaturilor fizice)

-absenta confortului emotional in conditiile in special al unui mediu familial rece, competitional sau agresiv

-agresivitate emotionala si sau fizica

-parinti supraprotectivi, care inabusa personalitatea copilului si contactul acestuia cu mediul extern, lasandu-l apoi expus total nepregatit mediului care este nou ( gradinita, scoala)

-mediu scolar neprielnic ( colegi critici sau batjocoritori, cadre didactice permisive si care nu intevin adecvat cand observa anumte comportamente )

In spatele timiditatii se afla atitudini, trairi si convingeri disfunctionale de tipul:

-sentimente de inferioritate si de inadecvare

-disconfortul in a se sti observat din teama unor consecinte irationale negative (critica, ridiculizare, reactii agresive)

-asteptarile negative din partea celorlalti

-frica de a fi ridicol insotit de regula de o imagerie irationala negativa a „ceea ce se poate intampla rau”

-concentrarea irationala exclusiv pe consecinte sau urmari negative ale propiilor fapte

-un perfectionism tiranic si irational aplicat propriei persoane

Vesti bune:

-timiditatea se trateaza

-timiditatea NU este fobie sociala

-timiditatea nu este tulburare evitanta de personalitate

-timiditatea este ceva atat de des intalnit incat se poate considera normala in anumite perioade si situatii de viata

Cateva remedii si tratamente, metode de abordare:

-psihoterapia si consilierea

-psihoterapia de grup, inclusiv participarea in grupuri de dezvoltare personala, jocul de rol, dramaterapia, art-terapia, terapia prin joc au efecte benefice si uneori spectaculoase

-practicarea unor sporturi si activitati fizice, a drumetiilor, impreuna cu cateva persoane cu care este familiarizat

Cateva sfaturi de auto-terapie:

-tinerea sub control a gandurilor negative prin ocuparea mintii cu alta activitate intensa, mai ales in domenii stapanite bine ( de exemplu intr-o profesie in care este performant, un sport pentru care are talent, etc.)

-planificarea actiunilor, im detaliu, cu explorarea variantelor posibil negative si construirea de planuri de rezerva pentru acestea

-pasi mici pentru fiecare actiune

-desensibilizarea progresiva cu situatiile generatoare de emotii negative

-sinceritatea in relationare prin asumarea timiditatii – atentie insa cand si cum, pentru a nu se transforma in prilej de a fi ridiculizat sau tachinat

-umorul este un antidot foarte bun: invatati bancuri si glume si repetatile acasa pana le stapaniti; faceti glume lejere despre sine; glumele leaga punti intre oameni, va fac simpatic si acceptat;

Succes!

Anunțuri

Despre psihologludovicsandulescu

Esti intr-o dilema? Ai o suferinta? Simti ca este ceva in neregula in viata ta sau cu tine? Ai in mod repetat emotii nefiresc de puternice care te impiedica sa fii tu insuti, sa te porti normal, sa relationezi, sa lucrezi? Simti nevoia, suparator de des sau de intens sa te retragi, sa te izolezi, sa "fugi de lume" sau, dimpotriva, sa-i agresezi pe cei din jur? Esti lispit de chef, energie, motivatie? Esti excesiv de retras, timid sau speriat - pana la "blocare" totala? Ai o parere proasta despre tine? Ai uneori senzatii fizice extrem de intense, atacuri de panica, insomnii rebele, frici subite si fara o cauza aparent logica? Esti foarte nemultumit de cium esti tratat acasa, la job sau in cercul de apropiati? Uneori plangi fara motiv sau "din senin"? Porti in suflet emotii si ganduri pe care doresti sa le impartasesti dar nu ai cui? Iti este teama sa iti exprimi parerea, gandurile, emotiile? AI neintelegeri sau certuri frecvente cu partenerul/partenera si se pare ca nu reusesti sa ajungi nicaieri? Consideri ca viata este nedreapta, excesiv de grea, fara speranta sau fara rost? Iti este frica de oameni, de ce pot ei gandi despre tine? Iti este groaza sa vorbesti in public sau cu necunoscuti, transpiri excesiv, te inrosesti, te balbai in asemenea situatii? Iti este frica sa mergi cu liftul, pe scarile rulante, cu metroul, in spatii inguste, aglomerate sau vaste - deschise? Iti este groaza de inaltime sau animale? Adormi foarte greu - senzatia ca nu se mai opresc gandurile - sau te trezesti prea devreme, uneori dupa miezul noptii din cauza acelorasi ganduri sau emotii puternice? Ai ganduri ce par a nu se opri, indiferent de vointa ta - si te tulbura, te chinuiesc si nu te lasa sa fii tu insuti? Te ingrasi deoarece nu te poti abtine de la mancare, sau dimpotriva nu ai pofta de mancare deloc, sau dupa ce mananci excesiv te simit vinovat(a) si iti provoci purgatii sau vomismente? Ai trecut printr-un eveniment traumatizant de amintirea caruia nu reusesti sa scapi ( un accident, un deces, pierderea jobului, ruperea unei relatii, etc.) ? Ai probleme in cuplu. Daca treci prin asa ceva si simti ca viata ta este tulburata de aceste situatii, ganduri si emotii - inseamna ca ai nevoie de ajutor. Pot sa te ajut sa afli ce se intampla de fapt. Sa afli care este situatia ta obiectiv, realist si suportiv. Sa afli care sunt cauzele acestor simptome si mai ales ce se poate face pentru a iesi din aceste situatii. Cabinet individual de psihologie Ludovic Sandulescu, Bucuresti. Analiza Tranzactionala este un sistem psihologic creat de psihiatrul american Eric Berne in SUA in anii 50 cu scopul de a de a dezvolta un sistem psihoterapeutic eficicient. Analiza Tranzactionala a fost dezvoltata continuu de la Eric Berne de psihologi, psihiatri, consilieri si psihoterapeuti intr-un sistem psihologic umanist, cuprinzator, coerent, sistematic, coerent si mai ales foarte eficient utilizat in prezent cu deosebit succes in psihoterapie individuala si de cuplu, in consiliere, in educatie si in organizatii. In Analiza Tranzactionala gasim diverse scoli si abordari complementare si coerente, utilizarea si dezvoltarea de concepte, teorii si tehnici imprumutate din alte abordari ( de exemplu din psihanaliza, Gestalt, etc. ) si o vasta literatura si metodologie proprii. Pe langa psihoterapie si consiliere individuala si de cuplu, un domeniu extem de dezvoltat al aplicatiilor Analizei Tranzactionale este in domeniile educational si organizational: consiliere organizationala ( consilierea in management, consiliere in marketing, psihologie organizationala, analiza stilurilor de lucru, analiza starilor eului organizationale, analiza scriptului organizational, analiza stilului decizional, etc. ) analiza si optimizarea comunicarii, tehnici de stimulare a creativitatii si rezolvarii problememlor, teambuilding, etc.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Iulie 2012
L M M M V S D
« Iun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
%d blogeri au apreciat asta: